Welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid

 

Concreet: we streven ernaar dat kinderen zich goed in hun vel voelen op school en dat ze zich veilig voelen. We zien hen graag groeien naar een positief, maar realistisch zelfbeeld. We streven ernaar dat kinderen actief, geïnteresseerd en gemotiveerd zijn op school. We vinden het belangrijk dat kinderen en leerkrachten een goede band met zichzelf en elkaar ontwikkelen.

 

Enkele voorbeelden waarmee we dit proberen waar te maken op school:

  • Aandacht voor positieve feedback in de dagdagelijkse omgang met elk kind.
  • Kleuterklas met sterke en rijke hoekenwerking, aangepast aan de ontwikkeling en interesse van de kleuters.
  • een ervaringsgerichte werking in de kleuterschool, inspelend op de leefwereld van de klasgroep.
  • Veel aandacht voor levensechte ervaringen in de kleuterschool om kinderen betrokken te laten bezig zijn, en spelend te leren (veel uitstapjes, huishoudelijke activiteiten, ruime bewegingskansen, werken met concreet en levensecht materiaal)
  • Leerinhouden worden gekoppeld aan levensechte ervaringen: aangepaste WO-thema's bij speciale gebeurtenissen, actua, openluchtklassen, projectweek, ...
  • Gescheiden speeltijden voor kleuters om ook de allerjongsten een veilig gevoel te geven op de speelplaats. Afspraken over "rustige zone" en "balloze dag"
  • Kinderen worden op een leuke manier in de kijker gezet: kind van de dag - initiatieven in verschillende klassen, tijd maken voor toonmomenten, foto's van leuke activiteiten van alle klassen op de speelplaats, ...
  • Kinderen leren eigen prestaties inschatten bij taken/toetsen om tot een realistische verwachting te komen.
  • Klassikale spelmomenten 's middags (vanaf L2) om op een rustige manier een goede klassfeer te stimuleren.
  • Middagsport met de klas 
  • De leerlingenraad waar leerlingen en leerkrachten in overleg gaan en kleine actiepuntjes uitwerken (meer groen op de speelplaats, ...)
  • Kinderen mogen zelfstandig naar de klas gaan, geen rijen!
  • Middageten in de vertrouwde eigen klas in een rustige gezellige sfeer (vanaf L2)
  • Feestelijke dagen met de hele kleuter en/of lagere school: Sinterklaasfeest, carnavalsfeest, jaarlijkse projectweek, KiVa-dag,... om verbondenheid te stimuleren.
  • Ontmoetingsmomenten met de hele kleuter en/of lagere school tijdens vastenperiode, kerstperiode, of themadagen (saved by the bell, dikke-truiendag, bewegen naar de zon,...).
  • ... en nog veel meer...

VBS HHOH

Waversebaan 81

3050 Oud-Heverlee

016/404458

Meld pestvermoeden
Meld pestvermoeden

WIJ BEWEGEN MEE!