SAMEN NADENKEN: MOBILITEITSAFSPRAKEN EN MAATREGELEN
MOBILITEITSAFSPRAKEN EN MAATREGELEN 2019-2020
Afspraken om de school te verlaten
- Kinderen die alleen naar huis gaan moeten aan het begin van ieder schooljaar een toestemmingsformulier indienen.
- Indien er geen toestemming is van de ouders mogen kinderen de school niet alleen verlaten.
- Kinderen die zelfstandig naar huis gaan moet aan de schoolpoort klaarstaan om 15u30 (de leerkrachten houden dit mee in de gaten). Dit is ook de reden voor het extra belsignaal
om 15u25. Op deze manier zijn we zeker dat er steeds een gemachtigd opzichter klaarstaat aan de verkeerslichten.
- De schoolpoort opent pas op het moment dat de gemachtigd opzichter klaarstaat aan de verkeerslichten.
Afspraken brengen en ophalen van de kinderen
Onze SCHOOLstraat
- Vermits onze school is gelegen op een drukke verbindingsweg (Waversebaan) is het onmogelijk om een autovrije straat in te voeren.
- Wel hangt er aan het schoolhek een bord die automobilisten aanspoort om hun snelheid te matigen.
- Sinds dit jaar hangt er ook een grote banner aan het schoolhek om iedereen aan te moedigen om te voet of met de fiets naar school te komen.
Gemachtigde opzichters aan de schoolpoort
- Er staat steeds een vaste leerkracht aan de schoolpoort om ervoor te zorgen dat kinderen niet zonder toezicht de straat op kunnen lopen.
-
- Ochtend tussen 8u en 8u45
- Middag tussen 12u en 12u15
- Avond tussen 15u30 en 16u
- Er staat een leerkracht aan de verkeerslichten naast de school om kinderen en ouders veilig over te laten steken.
-
- Ochtend tussen 8u30 en 8u45
- Avond tussen 15u30 en 15u45
Verplaatsing tijdens de schooluren (afspraken)
Bij uitstappen te voet:
- doen alle kinderen en leerkrachten een fluohesje aan (iedere klas heeft een bak met fluohesjes voor hun klas)
- Zijn er steeds minimaal 2 begeleiders per klas.
- Wanneer er overgestoken dient te worden tijdens de uitstap neemt de leerkracht een hand-stopbordje mee.
- Bij kleuteruitstappen stappen kleuters steeds per twee (een kleuter van de 3e kleuterklas geeft een hand aan een kleuter van de 2e kleuterklas).
- Tijdens bosdagen (iedere woensdag) stappen de kleuters met de rode vlag vooraan. Het is verboden voor andere kleuters om voor de rode vlag te stappen.
- Bij sommige activiteiten worden ook oudere kinderen ingeschakeld om de kleuters mee te begeleiden (bijvoorbeeld: de kleuters van de derde kleuterklas worden begeleid
door steeds een 8-tal kinderen van het 5e leerjaar wanneer ze naar de bibliotheek gaan – 3tal km)
Bij fietsuitstappen:
- Ouders worden steeds tijdig op de hoogte gebracht wanneer er een klasuitstap met de fiets wordt ingepland (via Gimme)
- Doen alle kinderen en leerkrachten een fluohesje aan (iedere klas heeft een bak met fluohesjes voor hun klas)
- De fietstocht gaat pas door als er voldoende begeleiders gevonden worden voor de uitstap.
- Minstens 3 begeleiders per klasgroep.
- Er wordt door de leerkrachten op toegezien dat er geen te grote ‘gaten’ in de fietsgroep zitten.
Het STOP-principe
Op school wordt het STOP-principe zeker toegepast, maar het woord 'STOP-principe' werd pas dit jaar geïntegreerd op school
(leerkrachtenteam en leerlingen).
Noot: We willen dit jaar ook graag het STOP-principe bij de ouders inburgeren.
Wat doen we reeds?
Autoluwe schooldagen
- Omwille van de beperkte parkeermogelijkheden rond de school wordt er sterk ingezet om te voet of met de fiets te komen.
- In het begin van het schooljaar nemen we steeds deel aan de Strapdag en moedigen we kinderen, ouders en leerkrachten aan om naar school te strappen.
- Misschien kan er toch verder worden nagedacht om autoluwe schooldagen verder te promoten (werkgroep verkeer en mobiliteit - wordt opgepikt schooljaar 2020-2021)
Carpoolen
- Voor sommige uitstappen wordt gebruik gemaakt van een carpoolsysteem
-
- Voorbeeld: Op het einde van ieder schooljaar gaan alle kleuters van de 3e kleuterklas een nachtje bij hun juf logeren. De kleuters worden via carpoolsysteem gebracht en
opgehaald.
- Wanneer leerkrachten naar een bijscholing gaan is er steeds de gewoonte om in de eerste plaats het openbaar vervoer te nemen of om zoveel mogelijk te carpoolen.
Fietsenstallingen
- Er is voldoende ruimte om fietsen te parkeren, maar soms wordt de ruimte niet optimaal benut door een tekort aan fietsenstallingen of vaste beugels.
- In mei 2019 werden 5 extra beugels geplaats om wat meer orde te scheppen.
- Dit jaar willen we dit verder evalueren en eventueel uitbreiden met 5 extra beugels.
- Vanuit de leerlingenraad begin dit schooljaar is naar voren gekomen dat ook de kinderen erop willen toezien dat de fietsen mooi en correct geparkeerd worden.
- Op de eerste ouderraad dit jaar kwam ook naar voren dat fietskarren en bakfietsen soms de weg blokkeren (soms een reden om hun kind niet met de fiets te komen halen). In samenspraak
werd beslist (en voorgelegd op de personeelsvergadering) dat we net buiten de schoolmuren een plek voorzien waar ouders hun fiets, fietskar en bakfiets kunnen parkeren om hun kinderen te
brengen en op te halen. Dit project wordt nog verder uitgewerkt.
Fietscontroles
Binnen het project Sam de verkeersslang worden enkele
fietscontroles uitgevoerd.
De wijkagent en enkele ouders (politie) nemen deel aan dit project en begeleiden de leerkrachten en de kinderen bij het controleren van de veiligheid van hun fiets.
Ook binnen het fietsexamen van het 6e leerjaar komt een fietscontrole aan
bod.
Zichtbaarheid
We nemen als school deel aan het project Helm op Fluo top. Op deze manier
worden de kinderen aangemoedigd en gemotiveerd om zichtbaar naar school te komen. De leerkrachten benadrukken het belang van zichtbaarheid in hun eigen klas.
Investeringen 2020
Dankzij de subsidies die we dit jaar ontvingen van Provincie Vlaams-Brabant voor ons mobiliteitsproject op school kunnen we dit jaa investeren in:
- 15 nieuwe loopfietsjes
- Een verkeersset voor de hele school
- 5 extra steunbeugels voor de fietsenstallingen (onder voorbehoud)
Acties op onze school
Praktijkgerichte en verkeerseducatie op onze school